loading...
هواشناسی بروز شهرستان گراش

E NSO

محمود آذرایین بازدید : 4499 دوشنبه 19 تیر 1391 نظرات (2)
اندازه گيري و تشخيص مرحله enso


ناهنجاري دماي سطح آب در مقياس جهاني



1- اندازه گيري دماي سطح آب در آرام حاره اي:


اقیانوس آرام استوایی (eq) را برای سهولت مطالعه و اندازه گیری دمای سطح آب در این نواحی، به 4 ناحیه nino 1+2 , nino 3 , nino 3.4 و nino 4 تقسیم می کنند. از این نواحی ناحیه nino 3.4 از اهمیت ویژه ای بر خوردار است بطوری که دمای سطح آب در این ناحیه را برای تشخیص النینو (فاز گرم) و لانینو (فاز سرد) دائما اندازه گیری می کنند.موقعيت آنها به شرح زير است:




 

(niño 1+2 (0-10°south)(90°west-80°west
niño 3 (5°north-5°south)(150°west-90°west) 
niño 4
 (5°north-5°south) (160°east-150°west) 
niño 3.4
 (5°north-5°south)(170-120°west)





كه در بين اين مناطق ناحيه nino 3.4 از اهميت بسزايي برخوردار است. و دماي آن را دائما اندازه گيري كرده و مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهند.






»  تغييرات دماي سطح آب آرام حاره اي در خلال يك هفته اخير 





* توضحيح: ناهنجاري دماي سطح آب در اين منطقه در هفته اخير را مشاهده مي كنيد.  مناطق آبي رنگ مناطقي هستند كه دماي سطح آب در آنها كمتر از نرمال و بالعكس مناطق قرمز و نارنجي مناطقي اند كه دماي سطح آب در آنها بالاتر از حد نرمال است.




  

بر اساس مطالعات انجام شده ، اگر درجه حرارت متوسط سطح دریا در منطقه " نینو 3.4 " برای مدت حداقل شش ماه متوالی 0.4 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای عادی باشد ، پدیده النینو ( فاز گرم ) به وقوع پیوسته است و به همین ترتیب ، اگر 0.4 درجه سانتیگراد پایین تر از دمای عادی باشد ، لانینا (فاز سرد) اتفاق افتاده است.با توجه به شاخص یاد شده در طول 50 سال گذشته ، اغلب النینو ها و لانینا ها در حد فاصل ماه های مارس تا سپتامبر آغاز شده اند.


 
blog skin

نمودار شاخص دماي سطح آب در ناحيه nino 3.4 اين نمودار به صورت هفتگي آپديت مي شود. آخرين نرخ nino 3.4  در بالاي نمودار نشان داده شده است.



nino 1         nino 2         nino 3         nino 4






گراف ناهنجاري دماي سطح آب در مناطق 4 گانه آرام حاره اي. اين گراف هر هفته خودكار آپديت مي شود.




لايه ترموكلين:
همانطور كه در پست بالا اشاره شده در شرايط النينو لايه ترموكلين در شرق آرام حاره اي پايين از نرمال (عمق بيشتر) و از سطح آب فاصله مي گيرد در اين حالت آب هاي سرد و مغذي كه حاوي پلانكتون ها ، غذاي ماهي ها هستند به عمق مي روند در نتيجه رونق ماهيگيري در اين ايام كم است و مرگ و مير پرندگان مهاجر به دليل كمبود مواد غذايي (ماهي) بيشتر است.

اما در شرايط لانينا لايه ترموكلين به سطح آب در شرق ارام حاره اي نزديك شده و به طبع آن آب هاي سرد و مغذي به سطح مي ايند.




»  دماي عمق 450 متري آبهاي آرام حاره اي 







2- شاخص (southern oscillation index (soi:

 

 

 

 


شاخص soi را به صورت زير محاسبه مي كنند:

 


 

 


فشار هوا در darwin - فشار هوا در soi= tahiti


 
(soi= pressure (tahiti) - pressure (darwin

 


 



blog skin



اگر soi از 8 + بیشتر شود شرایط لانینا حاکم و اگر از 8 - کمتر شود شرایط النینو برقرار می باشد.


اين گراف به صورت روزانه آپديت مي شود. آخرين مقدار شاخص soi را در بالاي نمودار مشاهده مي كنيد.

 





باد هاي تجارتي trade winds:


همانطور كه پيش تر اعلام شد در خلال النينو بادهاي تجارتي كه اغلب از شرق به غرب مي وزند، ضعيف شده و گاهي تغيير جهت نيز مي دهند. اما در لانينا عكس اين حالت رخ مي دهد در اين ايام بادهاي تجارتي در قوي ترين وضعيت خود قرار دارند و در سرتاسر آرام حاره اي از شرق به طرف غرب مي زند. در واقع اين باد ها اب هاي گرم ي كه كه طي روز بر اثر تابش اشعه خورشيد بر آب هاي شرق آرام حاره اي پديد آمده اند با خود به طرف غرب اقيانوس انتقال داده در نتيجه يك shift به سمت غرب ايجاد مي شود. نتيجه اين كه آب هاي گرم در غرب و آب هاي سرد در شرق آرام حاره اي تمركز مي يابند. در خلال اين روند هنگامي كه آب هاي گرم به طرف غرب در حركت هستند در ناحيه شرق ارام حاره اي در عمق آب هاي اين قسمت آب هاي سرد از عمق به سطح آمده و جاي آب هاي گرم را مي گيرند. در آن سو آب هاي گرم در غرب آرام كه به تدريج سرد مي شوند به عمق رفته وبه طرف شرق آرام حركت مي كنند.


 


 

blog skin


 وضعيت 5 روز متوالي دماي سطح دريا (درجه سلسيوس) و باد (متر بر ثانيه)



Blog Skin

شاخص ابرناكي در نزديكي منطقه Date line

در خلال النينو اين شاخص افزايش (ناهنجاري منفي OLR ) و در طي لانينا كاهش (ناهنجاري مثبت OLR) مي يابد.





النينو و لانيناي مودوكي


MODOKI


 

در حالي كه هنوز بحث داغ بين دانشمندان بر سر اين مطلب وجود دارد كه ايا تغييرات جوي باعث تغيير از شكل سنتي 1ال نينو به شكل معروف ال نينو مودوكي مي شود، دانشمندان حال مي گويند كه ال نينو مودوكي بر تغييرات درازمدت در جريان هاي هوا در اقيانوس آرام شمالي تاثيرگذار است.

اين تحقيق به صورت انلاين در مجله ي Nature Geoscience انتشار يافته و در دسترس مي باشد.

پديده ي ال نينو گرم شدن دوره اي در بخش شرقي گرمسيري اقيانوس ارام مي باشد كه در امتداد سواحل امريكاي جنوبي اتفاق مي افتد. اخيراً، دانشمندان متوجه شده اند كه گرم شدن ال نينو در بخش مركزي اقيانوس ارام شديدتر از بخش شرقي اقيانوس ارام مي باشد، پديده اي كه با عنوان «ال نينو مودوكي» معروف است (مودوكي واژه اي ژاپني براي عبارت «شبيه ولي متفاوت» مي باشد).

سال پيش، مجله ي Nature مقاله اي را منتشر كرد مبني بر اينكه تغييرات جوي باعث ايجاد اين تغيير از ال نينو به ال نينو مودوكي مي باشد. در حالي كه يافته هاي اين مقاله هنوز مورد بحث مي باشند اما اين اخرين مقاله در مجله ي Nature Geoscience شواهدي را ارائه مي دهد كه ال نينو مودوكي الگوي اب و هوايي بنام «نوسان حلقه ي شمال اقيانوس ارام» 3 (NPGO) هدايت مي كند.

امانوئل دي لورنزو، دانشيار در دانشكده ي علوم زمين شناسي و جوشناسي در انستيتو فن اوري جورجيا ابراز كرد: «ما يافتيم كه ال نينو مودوكي مسئول تغييرات در NPGO مي باشد. اين دليل حائز اهميت است چون NPGO تاثيرات مهمي بر ماهي ها و توزيع مواد غذايي دريايي در اقيانوس ارام، بخصوص سواحل غربي ايالات متحده دارد».

NPGO، كه دو سال پيش براي اولين بار از سوي دي لورنزو و همكارانش در مقاله اي در مجله ي Geophysical Research Letters به اين نام خوانده شد، براي اولين بار تغييرات درازمدت در جريان هاي هواي اقيانوس ارام را توجيه مي كند كه حال دانشمندان ان را به تعداد رو به افزايش تغييرات چشمگير در اكوسيستم هاي دريايي سواحل ربط مي دهند.

دي لورنزو افزود: «اكوسيستم هاي اقيانوس ارام ممكن است براي NPGO در اينده مهم تر باشد. داده هاي ما نشان مي دهند كه NPGO به طور قطع با ال نينو مودوكي ربط دارد و بنابراين زماني كه مودوكي در بخش مركزي گرمسيري اقيانوس ارام بيشتر مي شود، NPGO نيز تشديد مي شود».

۱) يادداشت مترجم: النینو یک شکست میان اتمسفر و اقیانوس آرام میباشد که نتیجه آن ایجاد تغییرات آب و هوایی میباشد و بیشتر در سواحل غربی آمریکای جنوبی نزدیک به خط استوا اتفاق می افتد. در این رویداد لایه سطحی آب اقیانوس در شرف اقیانوس آرام در ناحیه ای گرم میشود (حداکثر تا 3.5 درجه سانتیگراد) و این گرما 4 ماه و یا بیشتر ادامه مییابد ، این پدیده در بعضی از سال ها همراه با گرم شدن بیش از حد میباشد که در این حال دمای سطح آب با یک انحراف معیار بالاتر از متوسط ماهانه حداقل برای 4 ماه پی در پی و در سه یا پنج محل ساحلی بالا میرود همراه با این شارش آب گرم دمای سطح آب دریا و هوا غالبا برای یک سال و یا حتی بیشتر به صورت غیر عادی گرم باقی میماند و برای برگشتن به وضعییت عادی حداقل یک سال زمان لازم خواهد بود. پس از پایان دوره گرم ، مرحله سرد شدن آبهای سطحی اقیانوس شروع میشود که به این پدیده لانینا (Lanina) میگویند. 

 

النینوی مودوکی یک پدیده جوی- اقیانوسی در بخش حاره ای اقیانوس آرام می باشد. النینوی کلاسیک با ناهنجاری قوی گرم دمایی در شرق اقیانوس آرام حاره ای همراه است. النینوی مودوکی که برای اولین توسط پروفسور یاماگاتا استفاده شد، در حقیقت دومین مد غالب نوسانات بین سالانه در منطقه اقیانوس آرام است که 12 درصد از تغییرپذیری های دمای سطح آب این منطقه را تبیین می کند؛ در حالیکه النینوی کلاسیک 45 درصد از تغییرپذیری های این منطقه را تبیین می کند و از این حیث دارای اهمیت بیشتری نسبت به النینوی مودوکی می باشد.


شکل1. الگوی ناهنجاری دمای سطح پهنه های آبی در هنگام توسعه النینوی کلاسیک



شکل2. الگوی ناهنجاری دمای سطح پهنه های آبی در هنگام توسعه النینوی مودوکی


النینوی مودوکی موجب افزایش دمای سطح آب اقیانوس آرام در بخش استوایی شده که این وضعیت با عث شکست الگوی چرخش واکر به دو سلول می گردد که پیامد آن فرونشینی هوا در هر دو بخش شرقی و غربی اقیانوس آرام می باشد و باعث کاهش بارندگی و خشکسالی در این مناطق و ترسالی در بخش مرکزی اقیانوس آرام استوایی می گردد. از آنجا که در النینوی مودوکی سلول واکر در مقایسه با النینوی کلاسیک ضعیف بوده و الگوهای بزرگ مقیاس آن همانند النینو نمی باشد، لذا به نظر نمی رسد توسعه النینوی مودوکی موجب افزایش بارش کشورمان گردد. در شکل 3 وضعیت بارش مناطق مختلف جهان در هنگام توسعه النینوی مودوکی دیده می شود.




شکل3. الگوی ناهنجاری بارش در هنگام توسعه النینو

شکل4. الگوی ناهنجاری بارش در هنگام توسعه النینوی مودوکی


مراجع:

http://www.jamstec.go.jp/frcgc/research/d1/iod/enmodoki_home_s.html.en

http://www.agu.org/pubs/crossref/2012/2011jd016690.shtml

Weng, H., K. Ashok, S. K. Behera, S. A. Rao, and T. Yamagata, 2007 : Impacts of recent El Niño Modoki on dry/wet condidions in the Pacific rim during boreal summer. Climate Dynamics, 29, 113-129.(pdf)


بر گرفته از وبلاگ گفتگوي اقليمي

ایمان بابائیان دکتری اقلیم شناسي


http://www.daneshju.ir/forum/archive/t 44739.html

http://www.centralclubs.com/topic t9934.html

 

1) El Nino

2) El Nino Modoki

3) North Pacific Gyre Oscillation

 

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط حسین تنها فرشید در تاریخ 1398/12/01 و 2:45 دقیقه ارسال شده است

سلام دوست خوبم بسیار بسیار عالی بود از بازدید این وبسایت لذت بردم ، خسته نباشید و دست مریزاد

این نظر توسط هواشناسی دو استان در تاریخ 1393/10/05 و 19:33 دقیقه ارسال شده است

سلام بر شما دوست عزیز سایت بسیار فوق العاده و پر محتوایی دارید شما در وبلاگ بنده به نشانی لینک شدید. با تشکر


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
نقشه های فعلی جو

صدای باران زیباترین ترانه خداست که طنینش زندگی را برای ما تکرار می کند؛ نکند فقط به گل آلودگی کفشهایمان بیندیشیم!؟


حرکت بادهای کره زمین

پرتال سایتهای هواشناسی

انیمیشن ابرهای 24 ساعت گذشته


 

پیش بینی 5 روزه برای گراش



.
پیش بینی فصلی

.

http://www.cosie-sip.ynu.ac.jp/wp-content/themes/ynu/img/logo_jam.png

Image result for ECMWF

  

    http://wmc.meteoinfo.ru/templates/meteoinfo/images/inner_logo_en.gif   
logo
http://www.metoffice.gov.uk/webfiles/1502355553835/images/mo_logo_white_background.png
Image result for wmic SEOUL
http://www.cptec.inpe.br/~rwww1/common/img/logo_cptec.png
.